My jsme malá Čápata, starostlivá děvčata.
Vytrvalí kluci, co se rádi učí.
Budeme si zpívat hrát, cvičit, tančit povídat.
A kdo nám to nevěří, ať zaklepe u dveří.
Pracujeme podle Kurikula podpory zdraví v MŠ.
4. tematická část: pohádky nás baví, my chceme být zdraví
Cílová kompetence: Má vytvořenu představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracují život člověka (cigarety, alkohol, drogy, hry na automatech)
- Hrajeme pohybové hry, cvičíme, tancujeme, zařazujeme zdravotní cvičení a relaxaci
- Užíváme si zimního počasí, využíváme sníh ke hrám
- Dbáme na dostatek volného pohybu při vycházkách, běháme k určenému cíli, střídáme chůzi, běh
- Učíme se správně oblékat v zimě, nasazovat rukavice
- Pomocí pohádek, které plánujeme s dětmi, se učíme o tom, co je pro nás zdravé a bezpečné
- Využíváme myšlenkovou mapu – plánujeme činnosti spolu s dětmi
- RK: Povídáme si o tom, že kontakty s některými dospělými mohou být nebezpečné (pohádka Tři kůzlátka)
- Zařazujeme logopedické chvilky – dechová a artikulační cvičení
Cílová kompetence: Chápe, že když je člověk nemocen (krátkodobě, dlouhodobě, akutně, chronicky), nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu
- Čteme si z knihy – Když Alenka stůně, Chechtavé pohádky
- Relaxujeme – učíme se odpočívat, naslouchat příběhu, pohádce
- Povídáme si o tom, jak se chováme, když jsme nemocní, máme úraz – využijeme k tomu plyšové hračky, pohádku
- Navzájem si pomáháme – starší mladším dětem
- RK: Povídáme si o tom, co je to empatie, porozumění – vžíváme se do rolí pohádkových postav, snažíme se pochopit jednání jednotlivých postav
- Pomocí pohádek (např. Tlapková patrola – záchranná mise, Ledové království, O Červené Karkulce, Tři prasátka, Tři medvědi – dle volby dětí) se učíme vyvodit poučení, důsledky, děje
Cílová kompetence: Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje, nebo poškozuje
- Seznamujeme se s pohádkou Otesánek, posloupností pohádky, učíme se pohádku převyprávět
- Vytváříme si společnou práci – Otesánka
- Kreslíme tuší – Otesánek
- Vyrábíme Otesánka – různé techniky
- HK: Hodnotíme své chování i chování druhých
- Pomocí pohádek se učíme chápat pochybení pohádkových postav a odpouštět – přenášíme do reálného života
- Povídáme si o zdravé x nezdravé stravě, třídíme
- Ochutnáváme zdravé svačinky, ovoce, zeleninu i neznámá jídla
- Předškoláci plní úkoly z individualizace, na interaktivní tabuli
- Pozorujeme pod mikroskopem
Cílová kompetence: Poznáváním sebe samého vytváří pravdivý obraz o sobě, o své identitě, vlastnostech (temperament), sklonech a schopnostech
- Masopust – povídáme si o zvycích a tradicích
- Za pomocí pohádkových postav na karnevale se učíme vnímat podobu svého těla, pohlaví
- Vyzdobíme si třídu na karneval
- Uspořádáme karnevalový rej – plníme úkoly na stanovištích, představujeme se (svoji masku), užíváme si veselí
- RK: Povídáme si na téma: Co dokáži? Co umím? Jak se cítíme, když jsme šťastní? Jak se cítíme, když jsme smutní?
- Proběhne screeningové vyšetření očí
- Zařazujeme práci s digitálními technologiemi - bee bot včelkou