My jsme malá Čápata, starostlivá děvčata.
Vytrvalí kluci, co se rádi učí.
Budeme si zpívat hrát, cvičit, tančit povídat.
A kdo nám to nevěří, ať zaklepe u dveří.

Pracujeme podle Kurikula podpory zdraví v MŠ.

4. tematická část: pohádky nás baví, my chceme být zdraví

Cílová kompetence: Má vytvořenu představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracují život člověka (cigarety, alkohol, drogy, hry na automatech)

  • Hrajeme pohybové hry, cvičíme, tancujeme, zařazujeme zdravotní cvičení a relaxaci
  • Užíváme si zimního počasí, využíváme sníh ke hrám
  • Dbáme na dostatek volného pohybu při vycházkách, běháme k určenému cíli, střídáme chůzi, běh
  • Učíme se správně oblékat v zimě, nasazovat rukavice
  • Pomocí pohádek, které plánujeme s dětmi, se učíme o tom, co  je pro nás zdravé a bezpečné
  • Využíváme myšlenkovou mapu – plánujeme činnosti spolu s dětmi
  • RK: Povídáme si o tom, že kontakty s některými dospělými mohou být nebezpečné (pohádka Tři kůzlátka)
  • Zařazujeme logopedické chvilky – dechová a artikulační cvičení

Cílová kompetence: Chápe, že když je člověk nemocen (krátkodobě, dlouhodobě, akutně, chronicky), nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu

  • Čteme si z knihy – Když Alenka stůně, Chechtavé pohádky
  • Relaxujeme – učíme se odpočívat, naslouchat příběhu, pohádce
  • Povídáme si o tom, jak se chováme, když jsme nemocní, máme úraz – využijeme k tomu plyšové hračky, pohádku
  • Navzájem si pomáháme – starší mladším dětem
  • RK: Povídáme si o tom, co je to empatie, porozumění – vžíváme se do rolí pohádkových postav, snažíme se pochopit jednání jednotlivých postav
  • Pomocí pohádek (např. Tlapková patrola – záchranná mise, Ledové království,  O Červené Karkulce, Tři prasátka, Tři medvědi – dle volby dětí) se učíme vyvodit poučení, důsledky, děje

Cílová kompetence: Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje, nebo poškozuje

  • Seznamujeme se s pohádkou Otesánek, posloupností pohádky, učíme se pohádku převyprávět
  • Vytváříme si společnou práci – Otesánka
  • Kreslíme tuší – Otesánek
  • Vyrábíme Otesánka – různé techniky
  • HK: Hodnotíme své chování i chování druhých
  • Pomocí pohádek se učíme chápat pochybení pohádkových postav a odpouštět – přenášíme do reálného života
  • Povídáme si o zdravé x nezdravé stravě, třídíme
  • Ochutnáváme zdravé svačinky, ovoce, zeleninu i neznámá jídla
  • Předškoláci plní úkoly z individualizace, na interaktivní tabuli
  • Pozorujeme pod mikroskopem

Cílová kompetence: Poznáváním sebe samého vytváří pravdivý obraz o sobě, o své identitě, vlastnostech (temperament), sklonech a schopnostech

  • Masopust – povídáme si o zvycích a tradicích
  • Za pomocí pohádkových postav na karnevale se učíme vnímat podobu svého těla, pohlaví
  • Vyzdobíme si třídu na karneval
  • Uspořádáme karnevalový rej – plníme úkoly na stanovištích, představujeme se (svoji masku), užíváme si veselí
  • RK: Povídáme si na téma: Co dokáži? Co umím? Jak se cítíme, když jsme šťastní? Jak se cítíme, když jsme smutní?
  • Proběhne screeningové vyšetření očí
  • Zařazujeme práci s digitálními technologiemi - bee bot včelkou