Maličkosti, na které byste při výchově dětí neměli zapomínat |
Jiří Halda |
O jevech, které by měly v životě dítěte nastat, aby z něj vyrostl dospělý jedinec, který vede spokojený život. Kniha vede k přemýšlení o sobě, o svých dětech, o partnerovi, o rodičích, o vztazích a o lidech. |
Jsi tam, brácho? |
Marek Herman, Jiří Halda |
Kniha poukazuje na to, co je při výchově dětí důležité a na čem opravdu záleží. A co udělat, abychom to za žádnou cenu neminuli. A taky jak je někdy těžké u toho neztratit naději. |
Potřebuji tvou lásku (Co můžeš udělat pro své dítě) |
Dr. RossCampbell |
Kniha o bezpodmínečné lásce pro zdravý vývoj dítěte. množství příkladů a pomáhá tak vidět nejen význam role rodičů, ale stává se praktickou příručkou pro |
Děti jsou hosté, kteří hledají cestu |
Jiřina Prekopová, Christel Schweizerová |
Návod pro rodiče, jak doprovázet své děti na cestě k dospělosti. Vychovávat dítě znamená respektovat jeho dětskou osobnost se všemi jejími zvláštnostmi a bezpodmínečně ho přijmout. Autorky společně shrnuly své dlouholeté zkušenosti do příručky určené všem rodičům, kteří chtějí ze svých dětí vychovat osobnosti se svobodným, tvořivým myšlením, silnou vůlí a odolností, optimistickým životním postojem |
Malý tyran (příčiny dětské panovačnosti, poruchy vývoje osobnosti dítěte. Co vlastně děti potřebují?) |
Jiřina Prekopová |
O příčinách a léčbě dětské panovačnosti a o skutečných výchovných potřebách malých dětí. Autorka poukazuje na to, jakou oporu děti potřebují, aby se mohly nerušeně vyvíjet. |
Lekce z lidskosti (v životě a díle Jana Amose Komenského) |
Jan Hábl |
Autor analyzuje a identifikuje příčiny moderní krize lidskosti i jejího pedagogického utváření. Komenského pojetí lidskosti je zde předloženo ve své plastičnosti, aby kromě jiného poskytlo překvapivě inspirativní materiál pro humanizační úsilí současné pedagogiky. |
Lidský vztah a jeho role při řešení problémů (Rodina, mateřská škola, základní škola) |
Jan Svoboda |
Zkušený autor, poradenský psycholog, nabízí rodičům, stejně jako pedagogům z mateřských a základních škol, inspiraci ve formě popsaných a vyřešených problémů bez účasti odborných pracovišť. Popsané příběhy uvádí teoretická část, která popisuje vznik mezilidského vztahu a jeho komponenty. Uvedené příběhy |
Myšlenkové mapy pro děti (rychlá cesta k úspěchu nejen ve škole) |
Tony Buzan |
Kniha dětem pomůže zefektivnit psaní poznámek a učení, zkrátit dobu strávenou nad domácími úkoly, rozvíjet kreativitu a představivost, zlepšit paměť. Naučí se nejen zefektivnit práci do školy, ale třeba i jak naplánovat narozeninovou oslavu, aniž by na něco zapomněly, nebo jak napsat dopis. |
Agresivní dítě? (Systematické řešení problémového chování) |
Anton Hergenhan |
Podle psychologa a terapeuta Antona Hergenhana je agresivita symptom, příznak, a je potřeba najít a vyřešit příčiny, které vedou k problémovému chování. Na agresivitu se dívá z širší perspektivy, inspiruje k otázkám nad chováním konkrétního dítěte i ke hledání odpovědí. Kniha obsahuje řadu příkladů z praxe a osloví rodiče i pedagogy dětí, které se projevují |
Zlobivé děti neexistují (jak vychovávat batole bez pocitu viny) |
Janet Lansburyová |
Vztekající se batole... To není ostuda ani chování, které si zaslouží trest. Jak ale prosazovat disciplínu, aby prospěla dítěti i jeho rodičům? Jak nastavit hranice? Kniha, která se stane praktickým nástrojem rodičů pro porozumění chování batolat v období, které mnohým může působit vrásky na čele. |
Antistresová knížka pro učitelky mateřské školy Relaxace, komunikace, týmová práce |
Gabriele Kubitschek |
Čtenáři v knize najdou užitečné tipy, jak stresu nejen čelit, ale hlavně předcházet. Díky knize zjistí, jak reagují na zátěž a co z jejich chování může vést ke zvýšenému stresu. Naučí se také relaxovat a hlavně dokážou to, co si osvojí, přenést do práce s dětmi. |
Předškolák s problémovým chováním /prevence projevy a možnosti ovlivnění) |
Zdeňka Michalová |
Kniha nabízí zejména předškolním pedagogům vysvětlení příčin poruch chování, možnosti jejich prevence a také ovlivnění projevů problémového chování. Publikace je určena předškolním pedagogům, psychologům a dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi, které mají problémy s chováním. |
Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí |
PaedDr. Helena Hazuková |
Cílem této knihy je přinést učitelkám mateřských škol, ale také rodičům, množství hravých a inspirativních námětů s metodickou podporou pro správný rozvoj dětí předškolního věku. |
Pomáháme dětem s orientací v dnešním světě |
Mgr. Magdaléna Kapucínová |
Publikace nabízí spoustu originálních námětů a zábavných aktivit, které jsou ověřeny praxí a garantovány editorským kolektivem z řad odborníků na předškolní výchovu a vzdělávání. |
Psychologie lidské komunikace |
Zdeněk Vybíral |
Monografie, provází čtenáře průřezem klasického i soudobého zkoumání zejména interpersonální komunikace. Kniha je určena všem zájemcům o psychologii, především učitelům, manažerům, studentům psychologie a pedagogiky. |
Co často zajímá rodiče a učitele dětí s Asperger. Syndr. |
Roman Pešek |
Publikace je určena především rodičům, učitelům a jiným odborníkům, kteří pečují o děti a dospívající s Aspergerovým syndromem. V úvodu čtenář nalezne charakteristiku těchto osob. Následně se autor zabývá častými problémy, které se u lidí s Aspergerovým syndromem objevují. Poté navazují doporučení, jak jim pomoci tyto potíže zvládnout. |
Rozvíjíme emoce dětí |
Simone Pfeffer |
Již v předškolním věku je důležitá schopnost zacházet s vlastními pocity a potřebami - což označujeme jako emoční a sociální dovednosti. Právě v mateřských školách však lze pozorovat, že schopnost dětí vyjadřovat své pocity je příliš malá nebo jednostranně rozvinutá - svým problémovým chováním například některé děti vyjadřují touhu po pozornosti a blízkosti. Tato kniha nabízí přes 180 nápadů, cvičení a her, které mohou dětem pomoci naučit se vnímat pestrou škálu emocí, které denně prožíváme, a konstruktivně s nimi zacházet. |
Mami, jak přijde dítě na svět? |
Henri Joyeux |
Tato knížka chce pomáhat především rodičům, aby mohli vhodnou formou poskytnout dětem pravdivé poučení o sexualitě a lásce. Její obsah sami zprostředkují mladším dětem a větší |
I rodiče by měli dělat chyby |
Jiřina Prekopová |
V této knize shrnuje svou celoživotní praxi a poznání. Jeden z nedostatků moderní výchovy vidí v neschopnosti rodičů stanovit dětem pravidla a vést je k sebereflexi. Rodiče vychovaní generacemi svých přísných rodičů dnes často odmítají jakékoli tresty a pravidla a zároveň se při výchově dopouštějí mnoha chyb, které mohou negativně ovlivnit vývoj dětí. Rodiče však mají právo na o, aby chybovali. Zároveň by si ovšem měli chyby přiznat a vyvodit z nich správné důsledky. Kniha je psána pro rodiče a rodinné |
Máte neklidné, nesoustředěné dítě? |
Drahomíra Jacovičová |
Příručka určená především rodičům a vychovatelům radí, jak postupovat při výchově dětí s ADHD a ADD. Zabývá se i problematikou ADHD v dospívání a v dospělosti. |
Respektovat a být respektován |
Pavel Kopřiva |
Kniha Respektovat a být respektován je určena všem, kteří se snaží o partnerský, respektující přístup ve výchově, vzdělávání a vztazích. Je využitelná pro rodiče, učitele a všechny, kteří chtějí investovat úsilí do rozšíření repertoáru svých komunikačních dovedností pro zvládání běžných i náročných životních situací. Přirozeným důsledkem osvojení těchto dovedností je udržení vlivu i dobrých vztahů a vzrůstající pocit vnitřního klidu, sebeúcty a kompetentnosti. |
Rodiče určují hranice (autorita a partnerský vztah k dětem, jak přistupovat k chybám, vyvození důsledků není trestem, jak zacházet s dětským projevováním síly, hranice zkušenosti dětí) |
Jan-Uwe Rogge |
Autor se v knize věnuje podrobně otázkám jako: Je možné vychovávat partnersky a být přitom pro dítě autoritou? Jaké jsou rozdíly mezi důsledností a trestem? Jak dítě ovlivňuje rozdílný rodičovský styl otce a matky? Porozumí menší děti smyslu hranic? Jak řešit situace, ve kterých jsou děti vystaveny hraničním prožitkům, které je ponižují? Jak zacházet s tématy nemoci a smrti, aby děti nebyly přetěžovány? |
Příběhy pomáhají s problémy |
Bern Badegruber |
V knize najdeme více než 60 příběhů, které pohádkovou formou zpracovávají konkrétní problémy dětí (strach, nesmělost, neposlušnost, pomalost, nepřizpůsobivost ostatním, reakce na mladšího sourozence atd.) Všechny příběhy vycházejí z praxe učitelek mateřských škol i učitelů škol základních, a jsou různým situacím dětí tak blízké. Autoři v úvodu vysvětlují, jak mohou příběhy řešit různé problémy, jak se mají předčítat, doplňovat nebo měnit, aby účinně pomáhaly při výchově. Je připojen i návod, jak si vymýšlet příběhy vlastní. |
Dobrý start do školy |
Jean Andersonová |
Kniha je příručkou pro rodiče, která poskytuje rady a nápady, jak rozvíjet jazykové a pohybové dovednosti a společenské návyky dětí v předškolním věku. Je zde spoustu informací, rad a bohatý výběr zábavných činností, které mají podpořit představivost a nadšení dítěte. |
Po dobrém nebo po zlém (o výchovných odměnách a trestech, umění odpouštět výchovné prostředky a situace pro jejich využití) |
Zdeněk Matějíček |
Význam odměn a trestů je ve výchově zřejmě stále týž. Jen v různých dobách a společnostech se jedno nebo druhé více nebo méně zdůrazňuje, uplatňuje nebo hlásá a praktikuje. Autor si dovoluje pozvat čtenáře, aby se spolu s ním laskavě zamýšleli, proč, kdy a jak máme dát ve výchově svých dětí přednost tomu "po dobrém" nebo "po zlém". Rozumět sobě a rozumět dítěti, to už je první krok na cestě |
Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly |
Adle Faber |
Kniha poskytuje návody krok za krokem ke zlepšení a posílení vzájemných vztahů v rodině, porozumění mezi rodiči a dětmi. Vhodnou pomůckou jsou kreslené ukázkové situace s doporučeným průběhem dialogu. |
Aspergerův syndrom (porucha sociálních vztahů a komunikace) |
Tony Attwood |
Aspergerův syndrom bývá diagnostikován později, protože v raném věku se postižení neprojevuje tak závažně. Kniha podává základní informace pro rodiče a pracovníky pomáhajících profesí. Je psaná čtivým a zajímavým způsobem s množstvím příkladů a s hlubokým pochopením odlišného prožívání lidí s aspergerovým syndromem. |
Jak žít a nezbláznit se (psychologie dítěte od předškolního věku do dospělosti) |
PhDr. Lidmila Pekařová |
Kniha je souborem praktických rad. Jak na to, když dítě lže a krade; co s tím, když píše jako čuně; jak řešit vzdor. Ukazuje v příkladech naši hloupost, nabubřelost, ješitnost a rodičovskou sobeckost. Je slabikářem výchovy. Její rady pochopí každý, pokud ovšem bude chtít. Je spravedlivá i útočná vůči všem. Autorka říká: "Kde berete odvahu trestat dítě, když o něm nevíte vůbec nic?" Nazývá týráním i to, co ostatní omlouvají jen jako omyly dospělých. "Každý chce být v něčem dobrý; pokud nemůže být dítě první ve škole, máme pro něho jiné možnosti... Ale musíme je znát ... a když je neznáme, měli bychom pokorně naslouchat a číst." |
Jak se žije s ADHD? (Co se stane, když vám vstoupí do života, jaké je to žít s nimi a s námi) Očima terapeutky, dítěte s ADHD a jeho matky |
Markéta Závěrková |
V zajímavém vyprávění se střídají tři, resp. čtyři osoby. Terapeutka, která shrnuje poznatky o ADHD a nabízí konkrétní tipy a doporučení, jak zvládat jednotlivé náročné situace i každodenní život. Matka vyrovnávající se s touto životní situací, výkyvy nálad, ale i neotřelými nápady svých synů. Jednotlivé kapitoly se věnují každodenní rutině, emocím a jejich zvládání, komunikaci, vztahem sama k sobě, hodnotám, dívkám s touto diagnózou, ale i ADHD ve výchovném a vzdělávacím systému, tedy ve školce, škole a při volnočasových aktivitách. |
Jak naučit děti pravidlům (rady pro rodiče dětí od 1 roku do 14 let) |
Annette Kast- Zahn |
Proč se děti někdy chovají nevhodně a proč dělají „naschvály“. dodávat dítěti sebevědomí, jak děti chválit aodměňovat , jak v nich podpořit to nejlepší. Kde se dopouštějí rodiče nejčastěji výchovných chyb a jak to napravit. Proč je důležité být ve výchově důsledným, a kam vede nedůslednost. Pomocné pohádkové příběhy, které vašemu dítěti pomohou zvládnout některý z problémů (např. jak se zbavit dudlíku). |
Efektivní rodičovství krok za krokem (efektivní výchova a její aplikace v praxi, modelové problémové situace, otázky) |
Don Dinkmeyer |
Autoři vysvětlují principy efektivní výchovy a popisují jejich aplikaci do praktického rodinného života. Principy shrnuté v této příručce mohou pomoci nejen rodičům při výchově, ale osvědčily se i při práci se skupinami dětí ve školách a na dětských táborech. |
Najděte si svého marťana (co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli) |
Marek Herman |
Kniha je cenná hlavně tím, že je napsána odborně, přitom naprosto srozumitelně, autor si s pomyslným čtenářem vlastně povídá. Objevíte v ní svěží pohledy a úvahy z oblasti sebepoznání, mezilidských vztahů a výchovy malých dětí. Dozvíte se informace, o kterých s překvapením zjistíte, že je prostě potřebujete k tomu, abyste mohli vést spokojený život. |
Co děti nejvíc potřebují (potřeba otevřené budoucnosti, mateřská a otcovská identita, istota namísto úzkosti, problém týrání dětí) |
Zdeněk Matějíček |
Co malé děti nejvíce potřebují? To je otázka, která předznamenává celou řadu úvah nad různými tématy ze světa vědy o dětské duši. Odpověď je složitá i jednoduchá zároveň. Mnoho věcí, ale snad nejvíce jistotu ve vztazích k lidem z nejbližšího okolí. Poutavá, často velmi osobní a hluboká zamyšlení známého dětského psychologa probírají potřeby dětí a úkoly rodičů, vychovatelů a psychologů. |
Rozvoj grafo-motoriky Jak rozvíjet kreslení a psaní |
Jiřina Bednářová Vlasta Šmardová |
V publikaci Rozvoj grafomotoriky naleznete informace:
- o významu a vývoji dětské kresby,
- o metodice rozvoje grafomotorických schopností (posloupnosti vývoje grafomotorických prvků, navození pracovních návyků při kreslení a psaní, potřebných podmínkách a pomůckách...).
|